onsdag den 16. november 2011

Den tynde hud

Forfatter: Troels Kløvedal

Jeg er overbevist om, at der findes mange meninger om Troels Kløvedal og dét "eventyrliv", han ofte beretter om i sine bøger. Der er meget af janteloven tilbage selv i dagens Danmark, og jeg har hørt en del mennesker, med slet skjult misundelse, tilkendegive at "sådan ville jeg da også gerne rejse rundt i verden, hvis jeg altså havde råd til det...".

Men når du har læst Troels Kløvedals helt igennem ærlige og lige-ud-af-landevejen fortælling om hans baggrund og opvækst, får du uden tvivl et helt andet syn på manden bag de mange eksotiske og spændende rejsebeskrivelser.

Forældrenes barske skilsmisse, morens stædige stræben efter at give sin børneflok en fornuftig opvækst trods fattigdom og sygdom. Drengens hårde barneår på børnehjem og som meget ung lærling på Helsingsør Skibsværft sætter sine spor, men Troels Kløvedal er en utrolig stærk personlighed, som trodser sin baggrund og skaber sig netop dét liv, som han allerede som barn drømte om.

"Den tynde hud" er en stærk, rørende og bundærlig selvbiografisk roman, som vi alle kan lære noget af. Det er i hvert fald for mig ret tankevækkende, at selv børn med så hårde livsbetingelser, som her bliver beskrevet, kan udvikle sig til så markante personligheder som Troels Kløvedal og hans søster, Hanne Reintoft. Det kan kun skyldes den solide kærlighed, de fik med sig fra deres mor i de allerførste barneår.


P.s. Hvis du er hurtig kan du nå at købe bogen secondhand - find den under "Gode brugte bøger"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar