fredag den 21. oktober 2011

Læsestalling (og dog...)

Ja, jeg er jo blevet inviteret til denne blog og tænker derfor, at jeg hellere må deltage en smule.

Min læsning stormer ikke ligefrem derudaf pt. Jeg har i sommerferien læst en gammel traver af Leif Davidsen 'Den sidste spion' og Helen Simonsons 'Major Pettigrew's last stand'. To utrolig forskellige bøger men med hver deres charme.

'Den sidste spion' skulle først trækkes op i omdrejninger, inden den rigtig fængede min opmærksomhed, men da først der gik hul på bylden, var det faktisk en rigtig god og spændende roman om koldkrigsspioner. Den spinder en masse tråde, som til at starte med er utrolig svære at få til at hænge sammen, men efterhånden får man pludselig overblik og kan gennemskue nogle ting.

'Major Pettigrew's last stand' er en utrolig dejlig og livsbekræftende historie om kærlighed på tværs af kulturer og fordomme. Den er også lidt lang i optrækket, men er en elskelig og fantastisk bog, som kun kan anbefales til folk med mod på livet. Dejlig, dejlig bog hvor man ikke kan lade være med at smile, mens man læser den.

Inden sommerferien læste jeg en del tekster af Cecilie Eken, der er børne- og ungdomsbogsforfatter. Hun skriver nogle skønne og fantastiske tekster - i ordets bogstavligste forstand - eksempelvis 'Terra', 'Kong Hvidstens Krone', 'Sølvblomst', 'Mørkebarnet', 'Det levende sværd' og mange, mange flere. Har man børn i alderen 11-12 år, er hendes fortællinger yderst velegnede.

Lige for tiden læser jeg 'The Clan of the Cave Bear' af Jean M. Auel - gammel, gammel traver også, som jeg ikke desto mindre aldrig har fået læst... Nu har jeg taget tyren ved hornene, og så må vi se, om jeg får tygget mig igennem et par stykker af dem. Jeg har naturligvis valgt dem på engelsk... hmmm.

Tjaaa, det er vel mit læseliv i korte træk de sidste par måneder.

Skal jeg kort ridse op nogle bøger, som jeg synes har været gode/spændende/hyggelige etc. må det være: Ken Follett 'Jordens Søjler' & 'Uendelige Verden', Jussi Adler-Olsen 'Kvinden i buret', 'Flaskepost fra P' & 'Fasandræberne', Jo Nesbø 'Flagermusmanden' & 'Marekors', Ildefonso Falcones 'Havets katedral', Jan Guillous Arn-serie, Herbjørg Wassmos Tora-trilogi... osv. osv. osv.

1 kommentar:

  1. Tak til Tante Totte for et interessant åbningsbidrag til bloggen. Ja, selv bogorme kan have perioder uden den store læselyst (eller nok nærmere -tid?), men som en boomerang vender den tilbage før eller siden.

    Min egen 'læsestalling' har eksempelvis varet mere end 3 år - men nu lokker bogreolens kulørte rygge mig igen til skønne frikvarter i hverdagen. Herligt!

    SvarSlet